انجام احیا، به ویژه احیای قلبی ریوی (CPR)، یک تکنیک حیاتی نجات دهنده است که در مواقع اضطراری زمانی که قلب فرد از تپش ایستاده است استفاده می شود. CPR شامل ترکیبی از فشرده سازی قفسه سینه و تنفس های نجات دهنده برای حفظ جریان خون و اکسیژن رسانی به اندام های حیاتی بدن است. در اینجا شش مرحله برای انجام موثر CPR وجود دارد:

  1. موقعیت را ارزیابی کنید: قبل از شروع CPR، مطمئن شوید که صحنه برای شما و قربانی امن است. خطرات یا خطرات احتمالی که می‌تواند به شما یا شخصی که به کمک نیاز دارد آسیب برساند را بررسی کنید. در صورت لزوم، فوراً برای کمک یا خدمات فوریت های پزشکی تماس بگیرید.
  2. پاسخگویی را بررسی کنید: به آرامی روی فرد ضربه بزنید و فریاد بزنید، “خوبی؟” برای تعیین اینکه آیا آنها آگاه و پاسخگو هستند یا خیر. اگر پاسخی دریافت نشد، به مرحله بعدی بروید.
  3. برای کمک تماس بگیرید: اگر شخصی در این نزدیکی هست، از او بخواهید با خدمات اضطراری تماس بگیرد یا سیستم پاسخ اضطراری محلی را فعال کند. اگر تنها هستید، قبل از شروع CPR خودتان تماس بگیرید.
  4. راه هوایی را باز کنید: با احتیاط سر فرد را با یک دست روی پیشانی خود به عقب خم کنید در حالی که با دست دیگر چانه او را بالا می آورید. این مانور با برداشتن زبان از پشت گلو به باز کردن راه هوایی آنها کمک می کند.
  5. تنفس را بررسی کنید: به علائم تنفس نگاه کنید، گوش دهید و احساس کنید. مراقب بالا و پایین رفتن سینه باشید، به صداهای تنفسی گوش دهید و حرکت هوا را روی گونه خود احساس کنید. این کار را بیش از ده ثانیه انجام ندهید. اگر هیچ نشانه ای از تنفس وجود ندارد یا فقط صداهای نفس گیر وجود دارد، به مرحله بعدی بروید.
  6. CPR را شروع کنید: فشرده سازی قفسه سینه را با قرار دادن دستان خود روی مرکز قفسه سینه فرد، روی دیگری شروع کنید. در حالی که شانه های خود را مستقیماً بالای دستان خود قرار دهید و انگشتان خود را قفل کنید. قفسه سینه را حداقل به عمق 2 اینچ (5 سانتی متر) و با سرعت حدود 100 تا 120 فشار در دقیقه فشار دهید. اجازه دهید قفسه سینه در بین فشارها کاملاً پس بزند.

پس از 30 فشار قفسه سینه، دو نفس نجات دهید. با خم کردن سر به عقب و بلند کردن چانه مانند مرحله 4، راه هوایی را باز نگه دارید. بینی فرد را ببندید، دهان خود را روی دهان او قرار دهید و در حالی که مراقب بالا آمدن قفسه سینه هستید، دو نفس آهسته بکشید. هر نفس باید حدود یک ثانیه طول بکشد.

با سیکل های 30 فشردگی قفسه سینه و به دنبال آن دو نفس نجات ادامه دهید تا زمانی که کمک پزشکی برسد یا فرد علائم زندگی را نشان دهد.

لازم به ذکر است که CPR یک مهارت حیاتی است که نیاز به آموزش و گواهینامه مناسب دارد. برای یادگیری صحیح این تکنیک ها و درک نحوه انطباق آنها بر اساس سن قربانی (بزرگسال، کودک یا نوزاد) بسیار توصیه می شود که در یک دوره آموزشی CPR گواهی شرکت کنید.

به یاد داشته باشید، شروع سریع CPR می‌تواند به طور قابل توجهی شانس زنده ماندن فردی را که ایست قلبی را تجربه می کند، افزایش دهد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...